Úvod Novinky NOVÁ SILNICE DO PRŮMYSLOVÉ ZÓNY MÁ ODVRÁTIT HROZÍCÍ KOLAPS TOVÁREN

NOVÁ SILNICE DO PRŮMYSLOVÉ ZÓNY MÁ ODVRÁTIT HROZÍCÍ KOLAPS TOVÁREN

13. 3. 2017

Liberecký kraj chce nechat zpracovat technickou studii nového napojení do průmyslové zóny Jih v Liberci. Má vyřešit problém s kolonami, jež ucpávají silnici do průmyslové zóny, a odvrátit možný kolaps výroby ve firmách.

LIBEREC

Nehoda na tahu do průmyslové zóny Jih v Liberci může ochromit výrobu ve firmách, potřebná druhá silnice ale stále chybí. Na problém upozorňují při jednáních zástupci firem město i Liberecký kraj.

Karta je teď na straně Liberce, který musí změnit územní plán. Problém ale řeší také Liberecký kraj. Chce nechat zpracovat technickou studii nového napojení do průmyslové zóny. Má určit, jestli nová, zhruba 1,4 kilometru dlouhá silnice vyžaduje proces vyhodnocení vlivu na životní prostředí.

V zóně působí 20 firem, denně sem jezdí 13 tisíc aut

„Napojení průmyslové zóny dlouhodobě neodpovídá počtu aut, která tam denně jezdí. Ve spolupráci se svazem průmyslu jsme zahájili konkrétní kroky, které povedou k výstavbě dalšího kapacitního napojení průmyslové zóny ze silnice první třídy,“ uvedl Marek Pieter, náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky.

V zóně o rozloze 125 hektarů působí dvě desítky firem (především dodavatelů autodílů), které zaměstnávají tisíce lidí. S hlavním tahem na Prahu ji spojuje pouze ulice České Mládeže. Ta ale kapacitně nestačí, po silnici denně projede 13 tisíc automobilů. Nová silnice by měla podle náměstka Pietera extrémně zatížené spojnici odlehčit a co nejkratší cestou odvést kamiony i osobní auta na silnici I/35. „Pracujeme na tom, aby kolony do průmyslové zóny zmizely. Přípravu nového kapacitního napojení hodláme spolufinancovat,“ zmínil Marek Pieter.

Se zpracováním technické studie se počítá letos v srpnu. Liberecký kraj bude stát 238 tisíc korun. Samotná stavba silnice však podle Pietera nezačne dřív než v roce 2020.

„Firmy jsou ze současné situace zoufalé. Například Denso mělo před příchodem do Liberce slib, že druhá silnice na Doubí vznikne. Ani po patnácti letech se tak nestalo,“ řekl Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů.

Zastupuje pracovníky řady firem, které v zóně působí. „Všechny pozemky jsou přitom zastavěné, přibylo lidí, co jezdí do zóny. Kolaps tam hrozí víc než kdy v minulosti. Stačí jedna větší nehoda a hrozí zastavení výroby,“ popsal situaci Milan Šubrt.

„Doslova masakr je to mezi střídáním směn. Silnici ucpávají dlouhé kolony osobních aut, v nich stojí i autobusy, co vozí lidi, a kamiony. Tento stav je už neúnosný,“ popsal Šubrt. V současné době probíhá v Liberci 88. změna územního plánu. Její součástí má být strategické hodnocení, jestli jsou navržené plochy z hlediska životního prostředí vhodné pro nové připojení průmyslové zóny. „Bylo by dobré, kdyby se to do roka podařilo vyřešit. Potíže byly mimo jiné se třemi domy. Vyřeší se výkupem, demolicí nebo změnou užívání,“ řekl liberecký primátor Tibor Batthyány. O trase druhé příjezdové komunikace se v Liberci léta diskutuje. Lidé v jejím okolí se nejvíce bojí toho, že kvůli výstavbě silnice přijdou o zelené plochy, kde mohou trávit volný čas.

Silnice by měla být podle Pietera komunikací druhé třídy ve správě kraje. Na financování výstavby by kraj rád získal dotace. Šance je podle Pietera z programu na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury ministerstva průmyslu a obchodu nebo ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Denso – velké spojení

Liberecké společnosti Denso Manufacturing Czech a Denso Air Systems připravují spojení. Chtějí tím posílit obchodní aktivity v České republice. „Spojení umožní oběma společnostem pružněji reagovat na požadavky zákazníků a zefektivnit dodávku vlastních výrobků odběratelům,“ informovala mluvčí Denso Manufacturing Markéta Dousková. Denso Manufacturing je největším zaměstnavatelem v Průmyslové zóně Liberec – Jih. Specializuje se na výrobu klimatizačních jednotek pro automobily, chladičů a ventilátorů k nim. Největšími odběrateli jsou automobilky skupiny Volkswagen, Ford, BMW, Suzuki nebo kolínská automobilka TPCA, ale také Mercedes-Benz nebo třeba Lamborghini. V současné době má firma 2144 kmenových zaměstnanců. Ve fiskálním roce, který skončil 31. března 2016, uskutečnila zakázky za 12,4 miliardy korun a její hospodaření skončilo ziskem bezmála 623 milionů korun. Denso Air Systems byla založena jako strategický dodavatel Denso Manufacturing a ostatních sesterských firem v Anglii a Turecku. Vyrábí hliníkové díly, které jsou spojovacím prvkem v klimatizačních jednotkách do osobních vozů. Firma se zhruba 500 zaměstnanci uskutečnila v loňském roce zakázky za bezmála 760 milionů korun. Foto popis| 15 let čekání Například firma Denso (snímek je z výroby) měla před příchodem a vybudováním provozu v Liberci slib, že vznikne druhá silnice na Doubí. Ani po patnácti letech se tak nestalo. Nová silnice by měla extrémně zatížené spojnici odlehčit

Working...