Úvod Novinky ŠKODA UČÍ AUTA CHYTŘE PARKOVAT

ŠKODA UČÍ AUTA CHYTŘE PARKOVAT

20. 3. 2017

Praha – Jedete na schůzku a potřebujete najít na přeplněných ulicích co nejrychleji volné místo k zaparkování. Aplikaci, která by vám s tímto úkolem měla pomoci, vyvíjí Škoda Digilab, centrum pro inovativní nápady Škody Auto. Největší česká automobilka chce aplikaci otestovat ve spolupráci s městem Mladá Boleslav, kde sídlí. Uvedla to šéfka Škoda Digilabu Jarmila Plachá. „Když už auta musí ve městech být, měla by být součástí chytrého prostředí, proto se snažíme přijít s řešeními, která zákazníkům, ale třeba i našim zaměstnancům usnadní jejich využívání. V době, kdy se v Mladé Boleslavi střídají směny, je město přecpané auty. Chceme tedy vytvořit aplikaci, díky níž budou vědět, kde s velkou pravděpodobností zaparkují. Ale díváme se i na to, zda všichni musí v tutéž dobu přijet vlastním autem, nebo zda je mohou sdílet. Jedním řešením je například spolujízda a online vyhledávání spolucestujících. (Jde o službu fungující na podobném principu jako Airbnb v oblasti krátkodobého ubytování – jde o internetové propojení řidičů nabízejících meziměstskou jízdu a zájemců o svezení, pozn. red.) Zabýváme se i možností carsharingu,“ řekla Deníku Plachá. (Carsharing je pronajmutí si auta na ulici, které lze online zaplatit a auto pak odemknout například pomocí aplikace v chytrém telefonu, pozn. red.) Škoda Auto chce být podle Plaché v oblasti chytrých služeb partnerem nejen Mladé Boleslavi, ale i Prahy a dalších měst. Proto se stala také jedním z partnerů soutěže Smart Mobile Hackatonu, která v současnosti v Praze probíhá a v níž dvacet týmů ze třinácti zemí soutěží o vytvoření nového řešení pro chytré město. „Hodně jsme usilovali o to, aby organizátoři pozvali do soutěže mezinárodní týmy, protože Škoda Auto má globální záběr. Zajímá nás, jaké inovace dnes vznikají v Číně, v Izraeli, ve Spojených státech a jinde. Nechceme řešit věci na koleně, rádi využijeme i řešení, které nám nabídne nějaký startup. Důležité je, aby mělo právní rámec a aby bylo smysluplné,“ říká Plachá. Podle vedoucího rozvoje podniku a digitalizace Škody Auto Andre Wehnera firma neustále investuje do rozvoje chytrého auta, ale to by mělo fungovat v propojení s chytrou infrastrukturou měst. Tržby ze služeb spojených s osobní dopravou by se přitom měly v budoucnu podílet na zisku automobilky stejnou měrou, jako prodej aut. „Když už auta musí ve městech být, chceme, aby byla součástí chytrého prostředí a aby automobilka byla partnerem města.“ 

 

Working...